کد مطلب:43995
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:27
ديدگاه ازارقه درباره زنان و كودكان كافر ونقد آن چيست؟
پيشواي ازارقه كشتن زنان و كودكان را جايز ميداند و ميگويد: نوح، پيامبر خدا كه عالمتر به احكام خدا بود، ميگويد: «ربّ لاتذر علي الارض منالكافرين دياراً * انك ان تذرهم يضلّوا عبادك و لايلدوا الّا فاجراً كفّاراً» نوح/ 26ـ27 [پروردگارا! در زمين از كافران كسي را باقي مگذار اگر آنها را باقي بگذاري بندگانت را گمراه ميكنند و جز فاجر و كافر به دنيا نميآورند.] نوح آنها را با آنكه كودك بودند و قبل از آنكه به دنيا بيايند، كافر ناميد، چگونه ميشود در مورد قومي اين حكم درست باشد و دربارة قوم ما درست نباشد؟و حال آنكه خداوند متعال ميفرمايد: « اكفّاركم خير من اولئكم ام لكم براءة في الزبر» قمر/43 [حكم آنان (كافران) مانند حكم مشركان عرب است كه جزيه از آنها پذيرفته نميشود و بين ما و آنها جز شمشير و يا اسلام چيزي حاكم نيست ]
از اين بيچاره پنهان ماندهاست كه: اولاً تسمية آنها به كافر به اين اعتبار نبوده كه آنها در حال عدم كافر هستند چون اين مطلب بالاتفاق باطل است و يك شيء معدوم نميتواند به يكي از اوصاف وجود، متصف شود بلكه مقصود آن است كه فرزندان پس از قدم گذاشتن به عالم وجود كافر ميشوند، چون در دامان پدران و مادران كافر پرورش مييابند. وراثت و محيط در فرزندان تأثير ميگذارد. پس (معني آيه اين ميشود كه) آنها در آينده، كساني را به دنيا ميآورند كه از كافران ميگردند مثل آنكه در فصل زمستان به درخت ميوه گفتهشود كه ثمر دار كه مقصود از آن، ثمرداربودنش در فصل ثمر است.
ثانياً: كودكان وزنان(كافران) هرچند محكوم به كفرند اما همانطور كه دانستيد كه پيامبر اكرم(ص) خون آنها را حرام كردهاست و تنها اسارت ومملوكيتشان را تجويز نمودهاست. بنا براين هر كافري را نميتوان كشت. استدلالهايي كه خصم بدان تمسك كردهاست، سستتر از تار عنكبوت است.
ثالثاً: تمامي موارد مزبور دربارة مشركان وكافران حقيقي ميباشد اما تسري اين احكام به اهل قبله و مسلمانان كه به يگانگي خدا و رسالت پيامبر گواهي ميدهند و نماز را به پا ميدارند و زكات را ميدهند و روزه ماه رمضان را ميگيرند و فريضة حج را به جا ميآورند بيمعني است. پس آيا ميتوانيم كه چنين افرادي را به دليل آنكه مرتكب گناه كبيره شدند، كافر بناميم؟!
فرهنگ عقايد و مذاهب اسلامي ج 5
آية الله جعفر سبحاني
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.